(-:وبلاگ سرگرمی ها و دانستنی های سیب:-)

همــــه جـــــور چیـز باحالـ برایـــــ همــــه!

(-:وبلاگ سرگرمی ها و دانستنی های سیب:-)

همــــه جـــــور چیـز باحالـ برایـــــ همــــه!

گل ها‌(گیاه شناسی)


گل آفتاب‌گردان گیاهی است از خانوادهٔ گل‌ستاره‌ای‌ها (Asteraceae) از جنس آفتاب‌گردان‌ها (Helianthus).


از دانه گل آفتابگردان برای روغن کشی (روغن خوراکی) و استفاده خوراکی استفاده می‌شود.

 

گل آفتابگردان در ادبیات فارسی نماد عشق و وفاداری است. 

 


ارکیده(به انگلیسی: Orchidaceae)، که معمولا به تیره ارکیده اطلاق مب‌شود تیره‌ای گیاه گلدار و از گروه مارچوبه‌سانان و تک‌لپه‌ای است، به نظر می‌رسد دومین تیره بزرگ گیاهان گلدار باشد (فقط گل‌ستاره‌ای بزرگ‌تر است)، که فقط بین 21,950 و 26,049 گونه قبول شده در خود دارد. تعداد گونه‌های زیررده ارکیده دوبرابر تعداد گونه‌های پرندگان و جهار برابر تعداد گونه‌های پستانداران است. که حول و حوش 6–11% تمام گیاهان دانه‌دار را شامل می‌شود. 

 


 گل سرخ یا رز گیاهی است که به خانواده رزاسه (Rosacea) تعلق دارد. در این حانواده حدود ۱۰۷ جنس و ۳۱۰۰ گونه وجود دارد. رزها به همراه ۲۴ خانواده دیگر در یک راسته قرار دارند و این راسته با نام راسته رز (Rosales) شناخته می‌شود. حدود ۷۰ جنس از خانواده رز به عنوان گیاهان زینتی، خوراکی و دارویی کاربرد فراوان دارند. جنس رز حدود ۱۴۰ گونه دارد که ۹۵ گونه از آنان منشا آسیایی، ۱۸ عدد منشا آمریکای شمالی داشته و مابقی از اروپا و آفریقا منشا گرفته‌اند. بیش از ۲۰۰۰۰ رقم از رزها در نتیجه انجام هیبریداسیون، جهش(موتاسیون) و سلکسیون هستند و با استفاده از شیوه‌های نام برده شده هر ساله نمونه‌های جدیدی نیز بدست می‌آیند. از جمله صفات مشترک این گیاهان می توان به این موارد اشاره کرد: ناجور گلپوش، به ندرت بدون گلبرگ و با محور بشقاب شکل هستند. کاسبرگها، گلبرگها و پرچم‌ها اغلب در حاشیه نهنج قرار می‌گیرند. پرچم‌ها اغلب به تعداد دو الی سه برابر تعداد کاسبرگها یا بینهایت و متعدد می باشند. برچه‌ها یک خانه و با دو تخمک و میوهها خشک و یا گوشت‌آلود و به رنگ‌های مختلف(اکثرا قرمز رنگ) هستند. میوه‌ها اصطلاحاً هیپ نامیده می شود که درون هر هیپ ۵ الی ۱۶۰ دانه وجود دارد. برگ اغلب گونه‌ها ۵ الی ۱۵ سانتیمتر طول و در قاعده خود گوشواره دارند. حاشیه برگچه‌ها اغلب دندانه‌دار است. مشاهده شده‌است که هرچه گلها درشت‌تر و یا تعداد گل بیشتری در هر خوشه باشد، تعداد برگچه‌ها نیز بیشتر است. برخی از گونه‌های آسیایی حتی تا ۱۵ عدد برگچه نیز دارند و تا حدی شبیه سرخس‌ها هستند. برگها اکثراً خزان‌پذیر هستند اما گروه کوچکی که در شرق آسیا می‌رویند، همیشه سبز هستند. گرمسیری‌ترین نمونه شناخته شده R.clinophylla است که در شرق کشور بنگال و شمال شبه قاره هند وجود دارد اما به ندرت مورد کشت و کار قرار می‌گیرد. عمر گل‌های این گیاه بسته به گونهٔ آن بین ۲ تا ۴ هفته می‌باشد.بوته‌های گل سرخ، معمولاً برای زیباسازی فضاهای سبز، باغ‌ها، پارک‌ها، خیابان‌ها، پرچین‌ها و خانه‌ها استفاده می‌شوند. 

برای اطلاعات بیشتر درباره ی گل رز این جا را کلیک کنید . 

 


 

لاله (نام علمی: Tulipa) نوعی گل است. بر طبق روایاتی این گل اصالتاً متعلق به ایران و آسیای میانه بوده‌است. بیش از صد نوع لاله امروزه در جهان طبقه بندی شده‌است . 

برای دیدن اطلاعات بیشتر درباره ی گل لاله این جا را کلیک کنید . 

 


 

گل‌شیپوریان یا تیرهٔ گل شیپوری (Araceae) نام تیره‌ای است گیاهان است.

گل‌شیپوریان گیاهانی هستند علفی یا چوبی، بالارونده، دارای شیرابهٔ تلخ و شیری رنگ، بابرگ‌های معمولاً پهن، دم‌برگ غالباً لُب‌دار، رگبرگ‌های شبکه‌ای؛ گل‌های یک یا دو جنسی کوچک، بدون دُمگل، گل‌آذین سُنبله، ۴ تا ۶ گلپوش آزاد یا پیوسته یا بدون گلپوش، ۲ تا ۸ پرچم، تخمدان فوقانی یا برهنه، یک خانه‌ای یا بیشتر، یک تخمک یا بیشتر در هر خانه و میوهٔ معمولاً سته. این گیاهان بومی نواحی گرمسیری‌اند. 

 


سوسن نوعی گل می‌باشد که به طور معمول به وسیله پیازش تکثیر می‌گردد.سوسن دارای تقریباً ۱۵۰۰ گونه‌است که در حدود ۶۰ جنس جای دارند . پراکندگی این گیاه به صورتی است که در نواحی مختلف کره زمین مخصوصاً در آفریقای جنوبی و مناطق بین استوائی آمریکا یافت می‌شوند.[۱] نوعی از این گل به نام سوسن چلچراغ تنها در داماش استان گیلان و لنکران جمهوری آذربایجان می‌روید . 

 


 

آلاله‌ها (Ranunculus) جنسی از گیاهان علفی یک‌ساله هستند. این سرده (جنس) در ایران ۵۵ گونه دارد.

آلاله‌ها از راستهٔ گل‌های ساعت (Ranunculales) و تیرهٔ آلالگان (Ranunculaceae) هستند. 

پرونده:Creeping butercup close 800.jpg 


 

بَنَفشه نام نوعی گل است از تیره بنفشگان (Violaceae) که بیشتر در نواحی معتدل جهان یافت می‌شود. گلی است با ساقه‌ای کوتاه و رنگ آن بنفش، یا زرد و بنفش است. این گیاه دارای خواص درمانی و پزشکی نیز هست.برای اطلاعات بیشتر درباره ی گل بنفشه این جا را کلیک کنید . 

پرونده:Viola001.jpg 


 

مگنولیا سرده‌ای متعلق به تیرهٔ مگنولیاسه (نام علمی: Magnoliaceae) است که شامل حدود ۱۲۰ گونه مختلف می‌شود. این گونه‌ها که به صورت درخت یا بوته و در آب و هوای گرم می‌رویند به عنوان گیاه زینتی استفاده می‌شوند.

نام این گیاه به افتخار پییر مانیول (به فرانسوی: Pierre Magnol) (۱۶۳۸-۱۷۱۵)، پزشک و گیاه‌شناس فرانسوی بر آن نهاده شده است.

مشخصات

خاستگاه مگنولیا خاور دور، آسیای میانه و آمریکای مرکزی بوده است. این گیاه در خاک مرطوب و خنثی، و آب و هوای گرمسیری و نیمه‌گرمسیری می‌روید. گل‌های مگنولیا منفرد و بزرگ سفید-صورتی یا زرد روشن هستند؛ و جنبهٔ تزئینی دارند. این گیاه معمولاً از سال دوم یا سوم پس از کاشت شروع به گلدهی می‌کند. دورهٔ گلدهی آن در اوایل بهار و به مدت یک تا سه ماه است. 

پرونده:Magnolia x soulangeana (Jean Tosti).jpg 


 

گُل قاصِدَک که بنام‌های هند بابری، خبرآرو و کاسنی بری نیز معروف است گیاهی است علفی و دائمی که ساقه آن به ارتفاع ۴۰ سانتی متر می‌رسد.

این گیاه دارای ریشه‌ای است به رنگ قهوه‌ای مایل به زرد که پر از شیرابه سفید رنگی می‌باشد. 

برای اطلاعات بیشتر درباره ی گل قاصدک این جا را کلیک کنید . 

پرونده:Taraxacum seed 1.jpg 



نظرات 3 + ارسال نظر
دخی دوشنبه 9 خرداد 1390 ساعت 08:56 ق.ظ http://dokhimokhi.blogfa.com

سلام.جالب بود.راستی یه سر پیش ما هم بیا.آپم

وای مرسی ... الان به وبلاگت سر می زنم . سرم خیلی شلوغ بود ببخشید .

جهان دوشنبه 9 خرداد 1390 ساعت 03:57 ب.ظ

خیلی جالبه. ممنون

ت. سه‌شنبه 10 خرداد 1390 ساعت 08:00 ب.ظ

آموزنده بود .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد